08

Skolan har slutat men jag sitter kvar i Filipstad. Här är det väldigt tjusigt på sommaren. Värmland är ju överlag en fantastisk grund för sociala studier, och nu har jag funnit ytterligare ett fenomen att analysera och irritera mig över: - Stockholmarnas intåg.
När stockholmarna säger att dom skall åka till "landet" så är det oftast Värmland dom menar. Möjligtvis kanske någon sticker iväg till ett torp i Sörmland, men Värmland är helt klart överrepresenterat. Det är hit stockholmarna åker för att vara förstående och accepterande mot lokalbefolkningen, åka båt och få spendera all den där kvalitetstiden de drömt om under vinterhalvåret då de suttit och stirrat på pendeltågen. När stockholmarna blandas med lokalbefolkningen sker det intressanta möten.
Idag när jag var och körde mitt stenhårda gympass kom det in en överklasskärring. Hon sänkte musiken och ville "tala med den ansvariga för anläggningen". Då någon sådan inte fanns under kvällstid började hon inspektera stereoanläggningen, tog på sig sina överklassläsglasögon , tittade uppgivet på displayen och sa: "aere din skiva?"  I vanliga fall hade jag sagt något diplomatiskt i stil med "jo, men du kan sätta på radion om du vill" Nu var jag dock tvungen och säga "Jo, å på det här gymmet lyssnar vi bara på MANOWAR" Hon sa inget mer utan letade upp första bästa lokala tant att börja småprata med,- bara för att ganska omgående komma in på att hon minsann bodde i USA, men nu var och hälsade på sin gamla mor här på "landet". Hehe jag höll jevla på att dö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0