En plats i solen.

Idag när jag kände mig som en urkramad trasa och släpade mig till skolan fick jag syn på Filipstads yrkesdrickare som slagit läger på "Ön" i Skillerälven. Där hälsade de våren med glädje, sång och en marinella. En herre stod i bar överkropp och klappade sig förnöjt på magen, en annan stod och ropade efter en förbisimmande anka och resten av dem satt bara och fanns till i den nutid som vi andra var alldelens för upptagna för att uppleva. Jag kände en otrolig drift att ansluta mig till gänget. Den här tiden på året är det svårt att tro att dessa människor suttit i en lägenhet hela vintern och försökt att få pengarna att räcka till, för just nu är dom kungarna av staden. Så får man ju absolut inte säga enligt gängse moralnormer och vedertagna förhållningsätt gentemot de mindre lyckligt lottade i samhället, men ändå.

Om jag plötsligt en dag hade fått något lurigt i blicken och helt enkelt bestämt mig för att ge upp allting och mera ta dagen som den kommer så är det inte omöjligt att jag hade suttit i Filipstad. Här finns ett digert utbud av alkisbänker som jag inte ens tror att storstadsregionerna kan hävda sig emot. Lagom skålformade sitsar och naturliga avlastningsytor för medhavd matsäck. En alkisbänk bör vara placerad så den ger god överblick över staden men samtidigt erbjuder viss avskiljdhet. Man bör kunna iakta förbipasserande människor och slänga ur sig någon kvick kommentar emellanåt, Även entreprenadmaskiner är vilsamma för ögat att titta på . Viktigt är också att platsen erbjuder en varierande flora och fauna. Djur är helt klart underhållande och en ständig källa till diskussioner och funderingar. Här nedan får ni smakprov på två platser där ni mycket väl kan hitta mig då jag börjat gå den breda vägen så att säga:



Fin bänk med bra överblick över Stora torget.



Otrolig Brännvinsbrygga
.


Kommentarer
Postat av: Simon

Det här är nog den mest intressanta recension jag läst detta år! Mycket trevlig läsning.

2010-05-24 @ 15:55:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0